Podle všech účastníků byl ročník 1000 mil československých 2022 veteránů nejlepší v historii!

Vzpomínková jízda 1000 mil československých letos podle organizátorů přilákala největší počet diváků v historii. Historická auta na cestě ve stopách stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou očekávaly na některých místech doslova davy fanoušků. Letošní ročník se nesl ve znamení několika novinek, které obohatily program pro soutěžící i sledující příznivce. A jako již tradičně, i letos účastníkům přálo počasí, do cíle přijížděli hlavně ti v autech bez střechy opálení jak od moře.

Do 1000 mil československých 2022 odstartovalo rekordních 120 soutěžních automobilů. Přestože už krátce po čtvrtečním startu od Autoklubu ČR v Opletalově ulici v Praze některé posádky řešily technické obtíže, do cíle nedojelo pouze 9 vozidel.

Jak říkám ...

„Většina závad se podařila vyřešit na místě, popřípadě za pomoci doprovodných asistenčních vozidel. Mohu potvrdit, že startující si auta připravili skvěle, počet odstoupivších je historicky jeden z nejnižších vůbec,“ zhodnotil Miroslav Krejsa, ředitel soutěže.

Novinkou letošních Mílí byl průjezd do cíle první etapy areálem Bratislavského hradu, tvořícího neodmyslitelné panorama slovenské metropole. Součástí druhé etapy byl potom slalom na uzavřené šotolinové trati v Šamoríně, který dal vzpomenout na Elišku Junkovou a její rychlou jízdu po prašných cestách závodu Targa Florio.

V sobotu 18. června 2022  třetí etapě zpět z Bratislavy do Prahy pak byl zážitkem průjezd centrem Brna s davy fanoušků, dokonce i jeden pár bude mít na památku fotku s historickým skvostem na své svatební fotografii. Ale zdravící diváci byli po trati na mnoha místech.

Jak říkám ...

„Ještě nikdy jsem neviděl tolik lidí podél trati, nejvíc jich bylo jako vždycky v Hodoníně, kde nás zdraví špalíry diváků, ale letos i na místech, kde třeba ještě nikdy nebyli, i v malých vesničkách,“ pochvaloval si Miroslav Krejsa.

Do cíle se unavení, ale šťastní soutěžící vraceli k Národnímu technickému muzeu, kde byl po celý den připraven program pro malé i velké. Samotný podvečerní dojezd komentoval stejně jako na startu v Opletalově ulici moderátor Petr Suchoň. V budově muzea večer proběhlo slavnostní vyhlášení výsledků.


Jak říkám ...

„Mám velkou radost, jak se letos soutěž povedla. Děkuji všem, kteří se na jejím zdárném průběhu podíleli. Moc mě těší, že všichni soutěžící si ji chválili jako úplně nejlepší ročník v historii. Laťka pro příští rok je nastavena hodně vysoko…,“ usmíval se Miroslav Krejsa.


 Historie a současnost závodu 1000 mil československých



Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s. Slavnostní start vzpomínkové jízdy v Opletalově ulici se konal za finanční podpory Městské části Praha 1. Soutěž je opět součástí národního šampionátu GRAND PRIX historických automobilů o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav-Jíloviště.



Praha - Bratislava - Praha  16. června - 18. června 2022


1000 mil československých


Absolutní vítěz a vítěz kategorie do 750 ccm

St. č. 6 – Tomáš Zítek a Václav Havlíček, AERO 662, 1934



Kategorie do 1100 ccm

St. č. 15 – Robert Kubelka a Pavel Krejcha, ZBROJOVKA Brno Z4 Roadster, 1934

Kategorie do 1500 ccm

St. č. 47 – Petr Kožíšek a Martin Kožíšek MG TA Speciál, 1937

Kategorie do 2000 ccm

St. č. 82 – Michal Kopecký a Petr Bradáč, BMW 327, 1938

Kategorie přes 2000 ccm a jediný vítěz kategorie ze zahraničí

St. č. 113 – Martin Stoch a Bartosz Balicky, (Polsko) CHRYSLER 75 Sport Roadster, 1929

Zvláštní zkouška akcelerace Brno – vítěz

St. č. 47 – Petr Kožíšek a Martin Kožíšek, MG TA Speciál, 1937

Zvláštní zkouška jízdy pravidelnosti na motokárové trati Dľhá

St. č. 57 – Jens Roedel a Roedel Carmen (Německo), VEB AUDI F8 1939 – rozdíl časů jen 0,08 sekundy

Zvláštní zkouška slalom Šamorín – na nejrychlejší čas

97 – Michael Peter (Německo) BUGATTI 35 B – zajel slalom za 43 vteřin

Soutěž značkových týmů

Tým MG ve složení Kubík, Dočekal, Kožíšek

Dámský pohár

71 – Ivana Neumannová a Tereza Čížková, BMW 327 Sport Cabrio, 1938 (zúčastnilo se 5 čistě dámských posádek).

GRAND PRIX historických automobilů

Alois Švec a Emilie Švecová, MG VA Special, 1939
Bohumír Sedláček a Jan Sedláček, Aero 662, 1934
Robert Kubelka a Pavel Krejcha, ZBROJOVKA Brno Z4 Roadster, 1934








Líbil se vám článek? Máte k němu nějakou připomínku nebo zajímá vás diskuse k němu? Více na facebookovém profilu webu SportovníListy.cz ...
zde.





(Petr Skála podle tiskové zprávy na webu autoklub.cz pro SportovniListy.cz, foto:Jiří Růžička)