Dříve Češi jezdili na ledasčems, protože sehnat kvalitní jízdní kolo byl malý zázrak. Nabídka na trhu byla téměř nulová a pokud člověk neměl známé, tak měl smůlu nebo jezdil na čemsi, co mělo s kolem málo společného. Jedničkou a dolsova výhrou v loterii bylo tehdy kolo Favorit a pětkou asi ruské kolo zn. Ukrajina, na kterém se člověk pěkne zapotil i po rovině. Po roce 1989 tyto historické skvosty skončily buď ve sběru nebo v kůlnách a česká cyklistická obec se značně zmodernizovala.
Nyní ovšem nastal čas, kdy ten, kdo staré kolo vyhodil lituje. Češi totiž zjistili, že na krátké vzdálenosti a rychlý pohyb ve městě se jim staré kolo vyplatí. A víte proč? Nikdo ho totiž neukradne.
Cyklistická centra zaznamenávají zvýšený zájem o renovaci a opravy starých kol. Nových je sice na trhu dost a jsou velmi moderní, ale jejich cena je příliš vysoká. Riskovat, že zmizí kolo v ceně desetitisíců se nikomu nechce a tak se stará, vysloužilá a někdy téměř historická jízdní kola dostávají z kůlen a sklepů znovu na slunce. Když se rozhlédnete kolem sebe, každou chvíli uvidíte nějaké staré a zdánlivě bezcenné kolo zaparkované u kandelábru a nikdo si ho nevšímá. Majitelé cykloservisů už dokonce objevili nový předmět podnikání – opravují stará kola a nabízejí je k prodeji.
Foto © Depositphotos.com/Galina2703