Fotbalová asociace ČR a její transparentní a efektivní nakládání s dotačnými zdroji

Fotbalová asociace České republiky (FAČR) reaguje na aktuální události a s tím spojené zkreslující informace objevující se v médiích o jejím nakládání s dotačními prostředky.

FAČR každý rok pravidelně sestavuje rozpočet schvalovaný Výkonným výborem FAČR s příjmovou a výdajovou složkou, v níž je část příjmů tvořena dotačními prostředky.





Pro představu, jak rozsáhlou administrativu a agendu FAČR obsáhla v roce 2016: evidovala 285.495 účetních záznamů, uzavřela 2293 smluv a realizovala 677 různých sportovních projektů (např. soustředění, nábory, turnaje, utkání, semináře atd…).

FAČR dosud obdržela zatím pouze dotační programy I. (podpora reprezentace) a II. (podpora mládeže) ve výši 68 a 110 milionů korun, které jsou účelově zaměřeny pro využití předem stanovených projektů.

FAČR k dnešnímu dni, tj. 4. 5. 2017, dosud neobdržela letošní dotační programy IV., V., VI. a X., což významně ztěžuje činnost nejen samotné asociace, ale především 3.500 tisíce klubů, 76 okresních a 14 krajských fotbalových svazů a 8 Regionálních fotbalových akademií, což znamená v součtu téměř 330.000 členů asociace, z nichž přibližně polovinu tvoří děti a mládež.







Výsledky hospodaření uplynulého kalendářního roku jsou předkládány v rámci každé Valné hromady FAČR prostřednictvím Zprávy o hospodaření FAČR.

FAČR deklaruje, že se všemi finančními a dotačními prostředky nakládá maximálně efektivně a zcela transparentně, což dokazují také pravidelné důkladné a kontrolní mechanismy.

Veškeré kroky Výkonného výboru FAČR a sekretariátu FAČR jsou pod pravidelným dohledem interních (Revizní a kontrolní komise FAČR - RKK) i externích kontrolních (Nejvyšší kontrolní úřad, kontrolní orgány Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, finanční úřady ČR a externí auditorská společnost FAČR) a mezinárodních orgánů jakými jsou Mezinárodní fotbalová federace (FIFA) a Evropská fotbalová unie (UEFA). Žádná z těchto institucí nikdy nekonstatovala, že by ze strany FAČR došlo ke zneužití dotačních prostředků.

„RKK FAČR provádí průběžné kontroly hospodaření FAČR včetně kontrol využití a vyúčtování státních dotací. Výsledky kontrol jsou předkládány ve smyslu Stanov FAČR k projednání VV FAČR. V průběhu svého funkčního období komise nezjistila žádné informace a skutečnosti, které by nasvědčovaly o zneužití dotačních prostředků,“ uvedl Zdeněk Šimek, předseda RKK FAČR.

PROVÁDĚNÉ KONTROLY V LETECH 2013 – 2017

Revizní a kontrolní komise FAČR: kontinuálně během kalendářního roku

Nejvyšší kontrolní úřad: květen – červenec 2014

Finanční úřady pro hl. m. Prahu: říjen – listopad 2014

MŠMT – oddělení kontroly veřejné podpory: červen – září 2013, od prosince 2016 a stále probíhá

FIFA: každoročně

UEFA: každoročně

Externí auditorské společnosti – INTEREXPERT BOHEMIA: každoroční audit účetní závěrky

KPMG: provedení auditu na základě požadavku FIFA (r. 2013 a 2015)

HOSPODAŘENÍ FAČR V LETECH 2016 a 2017

FAČR v kalendářním roce 2016 hospodařila s vyrovnaným rozpočtem 949 milionů korun, na kalendářní rok 2017 je plánován vyrovnaný rozpočet ve výši 968 milionů korun.

Důvodem mediálně často zmiňovaného meziročního navýšení dotačního programu V. ze 188 milionů korun na 384 milionů korun byla změna loterijního zákona. Na jejím základě jsou finanční zdroje pro sport z loterií odváděny přímo do státního rozpočtu a pro jednotlivé sportovní organizace jsou tak následně rozdělovány přímo z MŠMT.

Zjednodušeně řečeno: v roce 2016 činily poskytnuté finanční zdroje z loterií pro FAČR 172 milionů korun. Faktické meziroční navýšení příjmů z programu V. pro FAČR v roce 2017 je tedy částka 24 milionů korun.








(ps, Fotbalová asociace ČR, SportovniListy.cz, foto: Petr Skála)