Kalendář silničních závodů motocyklů Autoklubu ČR 2020 a změny pro přírodní okruhy


Komise silničních závodů motocyklů Autoklubu České republiky po dlouhých jednání s pořadateli vydává kalendáře závodů pro všechny její disciplíny v roce 2020. Zároveň došlo ke  změnám pro přírodní okruhy.

Letošní závodní motocyklová sezóna se blíží a komise silničních závodů motocyklů při Autoklubu České republiky vydala kalendáře závodů pro rok 2020 a zároveň upozorňuje na některé důležité změny v pravidlech. Pozdější vydání kalendáře bylo způsobeno dlouhými jednáními s pořadateli závodů a dalšími zainteresovanými stranami.

V loňském roce byla navázána spolupráce se Slovenskou motocyklovou federací (SMF), se kterou bude spolupráce pokračovat i v roce 2020. Ještě předtím, než se začne závodit, budou mít jezdci k dispozici testování na Slovakiaringu. To bude pro všechny jezdce s licencí AČR zdarma, ale musejí mít zahraniční pojištění pro rizikové sporty.

Přírodní okruhy

Sezónu závodů SZM AČR na přírodních okruzích v posledních letech zahajovaly závody ve Starém Městě. Původně navrhovaný termín byl ale shodný se závody IRRC v Hengelu. Kvůli tomu, že se několik předních jezdců účastní i tohoto mezinárodního road racingového šampionátu, došlo k posunu termínu na polovinu července 2020. Prvním závodem tak budou květnové 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Tradiční červnový termín mají závody v Jičíně a hned poté se díky spolupráci se SMF pojede v Trenčíně. I přes to, že to po loňské tragické události vypadalo na konec závodů v Radvanicích, podařilo se závody udržet a pojede se tu na začátku července. Následovat bude zmiňované Staré Město a bohužel z kalendáře letos odpadá Těrlicko. Na konci července se pojede v Nepomuku a polovina srpna bude patřit České Tourist Trophy a druhým závodům v Hořicích. V září jezdci JPHZM zavítají do Branné a sezóna bude ukončena Cenou Slovenska na Slovakiaringu, opět díky spolupráci se SMF. Je nutné připomenout, že pro závody na Slovensku musí mít jezdci mezinárodní licence.

Od roku 2021 budou muset mít všechny dráhy pro Road Racing homologaci FIM Europe, aby byly závody zapsány do kalendáře FIM Europe. Jedná se o rozhodnutí komise CCR ve FIM Europe z konce loňského roku. Nejprve to vypadalo jako pravidlo už pro sezónu 2020, ale nakonec získáváme čas a máme rok na to zjistit, co všechno to pro nás znamená a jak se na to připravit.

Před koncem sezóny při poradě přírodních okruhů v Hořicích komise informovala o navrácení kubatury Moto3 do třídy 250 Open. Tento krok by byl krokem zpět již k jednou změněnému a proto i díky vlně negativních reakcí ze strany jezdců komise SZM rozhodla, že model nastavený pro sezónu 2019 zůstane i v roce 2020. Motocykly 125GP a Moto3 pojedou společně tak, jako je tomu i v jiných zahraničních seriálech. Dokonce se do Alpe Adria po dvouleté pauze vrací třída Moto3 a možná i to pomůže této nepříliš obsazené třídě.

Dále připomínáme změny názvů tříd do a nad 600 ccm na Supersport 600 a Superbike a zařazení nové třídy Supersport 300. Dlouho se řešilo "omlazení" klasiků, takže na konci loňského roku vznikla nová pravidla, o kterých jsme informovali v předchozích tiskových zprávách. Na konci dokumentu naleznete kompletní vypsané třídy pro rok 2020. Ve všech kategoriích na přírodních okruzích platí pravidlo věku 18 let.

Jak říkám ...



"Pro sezónu 2020 jsme se spojili se Slovenskou federací a kromě již tradičního testu před sezónou budou součástí série přírodních okruhů ještě dva závody na Slovensku a to letiště Trenčín a také na konci sezóny Cena Slovenska na Slovakiaringu. Zde je nutné připomenout potřebu mezinárodní licence. Spojení se Slovenskou federací, využití závodního okruhu pro testování a poslední závod a také závod na letišti jsem konzultoval s některými jezdci a bylo to i jejich přání. Delší dobu jsme řešili posun prvního závodu ve Starém Městě tak, aby nekolidoval s prvním závodem IRRC v Hengelu, což se nakonec podařilo! Bohužel v letošní sezóně je kalendář bez Těrlicka. I když se jednalo o velice oblíbený okruh, pro letošní sezónu se nepodařilo vyřešit několik zásadních otázek s pořadatelem a tento podnik není prozatím zapsán v kalendáři. Pokud se situace změní, není problém o tomto závodě jednat, ale pořadatel si musí být především jistý tím, že bude v jeho silách závod organizačně a finančně zvládnout," má jasno  Matěj Smrž, předseda komise SZM

"Sezóna 2020 bude na přírodních okruzích plná změn. Za pozitivní určitě pokládám vznik nových řádů a bezpečnostních plánů pro jednotlivé tratě. Jde o krok správným směrem ke zvýšení bezpečnosti. Souhlasné reakce zatím slyším i na posun roku výroby u tříd klasiků, ale i na vypsání nové kategorie Supersport 300. Hlavně fanoušci určitě ocení přejmenování dvou nejsilnějších kategorií na Supersport 600 a Superbike. Negativem při přípravě sezony 2020 je určitě složitá tvorba kalendáře. Pro nadcházející sezónu v něm není závod v Těrlicku. Bohužel pořadatel tohoto podniku nesplnil základní požadavky pro zapsání do kalendáře AČR. Uvědomuji si, že pořádání závodů na přírodních okruzích je čím dál těžší, proto bych chtěl poděkovat všem organizátorům za jejich práci. Pevně věřím, že sezona 2020 proběhne bez větších komplikací," konstatoval Tomáš Jenčovský, člen komise SZM za přírodní okruhy.

Závodní okruhy

Kalendář Mezinárodního mistrovství České republiky SZM na závodních okruzích obsahuje šest závodů. Ještě před sezónou mohou jezdci využít bezplatného testování na Slovakiaringu tak, jak bylo zmiňováno u přírodních okruhů. Na této trati jen o pár dní později začne první závod sezóny v rámci šampionátu Alpe Adria. Testování je tak dobrým startem do sezóny, navíc se všichni mohou skvěle připravit na první ostré závody. Sezóna bude pokračovat závody v Poznani a na Pannoniaringu. Pátým podnikem by měly být závody v Itálii, ale ty musí nový promotér šampionátu Alpe Adria - SH Group - ještě potvrdit. Konec sezóny MMČR bude ve spolupráci se SMF na Slovakiaringu jako společný závod i pro přírodní okruhy.

Veškeré informace k závodům Alpe Adria naleznete na webu: https://www.europeanrace.com/   Zároveň zde byly spuštěny registrace!

Jak říkám ...


"Je veliká škoda, že se v roce 2020 nepojede v Mostě. Při posledním závodě v Mostě nám promotér Alpe Adria, Lutec Racing, oznámil konec a moc dlouho trvalo najít náhradu... Nový italský promotér bohužel neakceptoval zamluvené termíny a s tím dále nešlo nic udělat. Věřím ale tomu, že v roce 2021 se v Mostě opět pojede. Zájem trvá jak se strany nového promotéra, tak ze strany Autodromu Most!," napsal Matěj Smrž - předseda komise SZM.

Mini Racing



Kalendář závodů pro kategorii Mini Racing má letos devět závodů. Stejně jako v jiných kategoriích, i zde dochází ke spolupráci se SMF, takže tři závody pojedou Slováci u nás a naopak tři závody pojedou naši jezdci na Slovensku. Z tohoto důvodu je důležité, aby jezdci měli mezinárodní licence. Na začátku sezóny by se mělo testovat v Písku, aby se mohli všichni po zimě rozjezdit. Na stejné trati pak budou první závody na začátku května. Hned druhý závodní podnik se pojede v Dlhé ve spolupráci se SMF. Následovat budou Vysoké Mýto, Písek, Most, Cheb, Třinec a závěr sezóny dvěma závody na Slovakiaringu.

Pro závody Mini Racing byly spuštěny registrace startovních čísel, kde je například zajímavé, že v kategorii Ohvale 160 má číslo #52 Lukáš Pešek a #84 Jakub Kornfeil.

MEZINÁRODNÍ MISTROVSTVÍ ČR Miniracing 2020


    Yamaha PW 50 5 – 10 let

    Minimoto Junior A 6 – 10 let

    Minimoto Junior B 8 – 12 let

    Senior Open 50 od 12 let

    Ohvale 110 7 – 15 let

    Ohvale 160 od 8 let

    Mini GP Stock 7 – 15 let

    Mini GP Open od 8 let

    Jawa RS od 13 let

    Jawa GP od 13 let

Účastnit se mohou jezdci s mezinárodní licencí, licencí FIM Europe nebo FIM vydanými AČR a jezdci s odpovídajícími licencemi jiných FMN se souhlasem se startem. V závodech na území ČR se jezdci mohou zúčastnit i s národní licencí AČR. Body se započítají všem jezdcům.

MEZINÁRODNÍ MISTROVSTVÍ ČR na závodních okruzích (Alpe Adria) 2020


    Superbike od 17 let

    Superstock 1000 od 16 let

    Superstock 600 od 14 let

    Supersport 300 od 13 let

Účastnit se mohou jezdci s mezinárodní licencí, licencí FIM Europe nebo FIM vydanými AČR a jezdci s odpovídajícími licencemi jiných FMN se souhlasem se startem. V závodech na území ČR se jezdci mohou zúčastnit i s národní licencí AČR. Body se započítají všem jezdcům.

MEZINÁRODNÍ MISTROVSTVÍ ČR na přírodních okruzích 2020


Vypsané třídy:

    125 SP od 18 let

    125 GP / Moto3 od 18 let

    250 Open od 18 let

    Supertwin od 18 let

    Supermono od 18 let

    Supersport 600 od 18 let

    Superbike od 18 let

Účastnit se mohou jezdci s mezinárodní licencí, licencí FIM Europe nebo FIM vydanými AČR a jezdci s odpovídajícími licencemi jiných FMN se souhlasem se startem. V závodech na území ČR se jezdci mohou zúčastnit i s národní licencí AČR. Body se započítají všem jezdcům.

PŘEBOR ČR na přírodních okruzích a v závodech klasik 2020


Vypsané třídy:

    Supersport 300 od 18 let

Vypsané třídy Klasik A (1945 – 1972)

    do 175 ccm

    do 250 ccm

    do 350 ccm

    do 500 ccm

    do 750 ccm

Vypsané třídy Klasik B (1973 – 1978)

    do 125 ccm

    do 250 ccm

    do 350 ccm

    do 500 ccm

    do 750 ccm

Účastnit se mohou jezdci s národní licencí AČR a vyšší a jezdci s odpovídajícími licencemi jiných FMN se souhlasem se startem. Do Přeboru ČR se započítávají pouze jezdci, držitelé licence vydané MS AČR.

PŘEBOR ČR v jízdě pravidelnosti historických závodních motocyklů



Účastnit se mohou jezdci s národní licencí AČR a vyšší a jezdci s odpovídajícími licencemi jiných FMN se souhlasem se startem. Do Přeboru ČR se započítávají pouze jezdci, držitelé licence vydané MS AČR.

(ek, Autoklub ČR, SportovniListy.cz, foto: Autoklub ČR)