Závod automobilových veteránů Zbraslav – Jíloviště letos ve znamení výročí Elišky Junkové

V pražské městské části Zbraslav v sobotu 5. září 2020 odstartuje již po třiapadesáté v novodobé historii jízda pravidelnosti do vrchu o pohár Elišky Junkové Zbraslav – Jíloviště. Letos, kdy si připomínáme 120 let od narození královny volantu, bude i oslavou Elišky a jejího odkazu. A program je rozšířen také o neděli, kdy se bude konat výstava historických vozidel v Jílovišti. Slavnostní zakončení pak proběhne v Engine Classic Cars Gallery. 

Závod Zbraslav – Jíloviště patří mezi naše nejstarší motoristické podniky, poprvé ho tehdejší Klub českých automobilistů, předchůdce Autoklubu ČR, pořádal v roce 1908. Konal se vždy při příležitosti mezinárodního autosalonu v Praze a měl tak velmi důležitou roli v popularizaci motorismu. Start byl tehdy stejně jako dnes na zbraslavském náměstí, cíl pak na vrcholu kopce Cukrák nedaleko Jíloviště.

S novinkami kolem závodu Zbraslav - Jíloviště seznámili novináře pořadatelé, sponzoři a ti, kteří poskytli zázemí a záštitu.

SportovníListy.cz byly na místě děje...



 

 

Jak říkám...



„Závod je součástí historie Autoklubu, stejně jako řada jmen slavných jezdců, kteří tady startovali. Jsme hrdí na to, že i v současnosti se můžeme podílet na uchování tradice Zbraslav – Jíloviště, konané dnes jako jízda pravidelnosti historických automobilů do vrchu. A poděkování určitě patří i našemu partnerovi, který podporuje veteránské hnutí, společnosti TOPLAC,“ připomněl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR a jedním dechem dodal, že to byla v roce 1926 Eliška Junková, která vyhrála tanto závod.   

„Trať v těch dobách lemovaly tisíce diváků, atmosféra byla úžasná. Když jsme závod po mnoha letech obnovovali, paní Junková nám věnovala putovní pohár, o který posádky dodnes soutěží,“ vzpomenul Václav Kafka, prezident pořádajícího Veteran Car Clubu Praha, který po posledním předválečném  ročníku, který  proběhl v roce 1931, obnovil tradici závodu v roce 1967.

„V letošním jubilejním roce 120. výročí Eliščina narození jsme se rozhodli ji připomenout vypsáním zvláštní kategorie pro dámy za volantem, ty nejlepší získají speciální poháry,“ uvedla Marketa Profeldová, ředitelka soutěže. 


Oproti minulosti končí jízda do vrchu Na Baních nad Zbraslaví, původní trasu totiž protíná dálnice.  Ale letos se po soutěžních jízdách uzavře a historická vozidla po ní projedou do Jíloviště, kde budou vystaveny pro veřejnost. Zároveň si návštěvníci mohou v Jílovišti prohlédnout výstavu o Jaroslavu Hausmanovi a Elišce Junkové, doplněnou o obrazy maestra Václava Zapadlíka a Jurije Ševčuka.

Program zpestří divadelní hra věnovaná Elišce Junkové, hudba kapely Melody Boys a další vystupující. Celým programem bude provázet rozhlasový moderátor Petr Král.

V Jílovišti bude výstava vozidel pokračovat i druhý den v neděli ráno. V poledne pak veterány vyjedou po připravené trase přes Dobřichovice, Lety a Mořinu do Tuchoměřic. Slavnostní závěr proběhne v Engine Classic Cars Gallery, která je hlavním partnerem letošní jízdy Zbraslav – Jíloviště.

Jak říkám...




„Je nám ctí se podílet na této legendární akci, která připomíná hrdiny počátků motoristického sportu a krásu historických vozidel. Engine Classic Cars Gallery je jedinečné místo, kde se potkávají vzpomínky a sny. A připomínáním příběhů z minulosti jsme si s organizátory jízdy Zbraslav – Jíloviště velmi blízcí,“ vyznal se Radek Pokorný, jednatel společnosti Engine Group.

Časový harmonogram Zbraslav – Jíloviště 2020




Sobota 5. září 2020

08.00 – 10.00 přejímka vozidel
10.00 – 13.00 výstava vozidel
13.00 – 16.30 jízdy do vrchu
16.30            slavnostní vyhlášení Zbraslav
17.00                  přesun na Jíloviště
17.00 – 18.00 výstava vozidel Jíloviště
18.00            slavnostní vyhlášení Jíloviště
doprovodný program – výstavy obrazů, modelů, ochutnávka vín

Neděle 6. září 2020

10.00 – 11.30 výstava vozidel Jíloviště, cukrárna Stáňa
11.30            start  do vyjížďkové etapy
14.00              návštěva Engine Classic Cars
15.30              ukončení akce

(bp, SportovníListy.cz, Autoklub ČR, foto: Petr Skála)