Auto s elektrickým pohonem, vůbec nic nového

[ title]
V posledních dnech se objevilo několik zpráv o tom, že řada států uvažuje o úplném přechodu na elektrický pohon u automobilů. Dá se předpokládat, že spalovací motory budou zavrženy i u sportovních a závodních aut.

Jak již bylo uvedeno v nadpisu, auto s elektrickým pohonem není vůbec nic nového. Za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835. Tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente ve tvaru připomínajícím doutník 29. dubna 1899 jako první na světě rychlost 100 km/h.

Na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. V roce 1913 jich bylo napočítáno 37 000, z nichž 25 000 bylo sportovních. Nejvíce elektromobilů jezdilo v Chicagu, kde jich bylo 2 830 (proti 500 r. 1911), v Novém Yorku jich jezdilo 2 000, v Clevelandu 1 800, ve Washingtonu 900, v Denveru 900, v St. Louis 600 a v Bostonu 543. Poskytovaly totiž komfort a snadné ovládání. Klasické automobily se musely startovat klikou, byly velmi hlučné a složité na údržbu. Vše změnil až vynález elektrického startéru a hlavně sériová výroba modelu „T“ Henryho Forda, který vytlačil elektromobily svou spolehlivostí, větším dojezdem a nízkou cenou.

Thomas Edison se svým elektrickým automobilem, 1913
Edison v Praze, 1911
Edison v roce 1911 před svým prvním automobilem na elektrický pohon

Velký vliv na rozvoji elektromobilů měl americký vynálezce a podnikatel Thomas Alva Edison, od jehož narození uplynulo letos 170 let. Na jeho jméno je vedeno 2332 patentů a jedním z nich, z roku 1902, je nový typ baterie pro elektromobily. Edison v roce 1911, při cestě po Evropě, navštívil také Prahu. Na naší fotografii je s ním reportér Egon Erwin Kisch.

Mezi první elektromobily vyvinuté na území českých zemí patří elektromobil Františka Křižíka z roku 1895 poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW napájeným olověným akumulátorem se 42 články. Ve svém třetím modelu s názvem Landaulet Fr. Křižík použil dva elektromotory o výkonu 2,2 kW, které byly umístěny v zadních kolech.
                                                                                                                       
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)



Klusácké závody na Letné

Klusácké závody na Letné

14.7.2018 10:00:00

Před téměř sto lety se nechodilo na koňské závody jen do Chuchle, ale také na stadion na Letné. Dostihové závodiště Velká Chuchle bylo otevřeno 28. září 1906, ale na Letné kde byla vybudována prvn...

Box žen

Box žen

11.7.2018 10:56:53

Box patří mezi velmi staré sporty. Jako každý sport se postupně vyvíjel a zaváděla se pro něj pravidla. V roce 1867 byla publikována Queensberryho pravidla, kde se rukavice stávají nedílnou součás...

Člunem ze Stockholmu do Paříže

Člunem ze Stockholmu do Paříže

16.6.2018 10:00:00

Začátek dvacátého století byl plný odvážných a průkopnických sportovních výkonů. Mezi takové nové bravurní kousky můžeme počítat ukázku plaveckého umění, kterou předvedl švédský kapitán Nordin, kd...

Jindřich Fügner

Jindřich Fügner

13.6.2018 10:00:00

Byl to první starosta „Sokola pražského“ a zakladatel Sokolstva českoslovanského. V roce 1862 byla založena prvá jednota sokolská „Sokol pražský“, prvním starostou byl zvolen Jindřich Fügner. Č...

Cyklistické jaro v roce 1895

Cyklistické jaro v roce 1895

27.4.2018 10:00:00

Novinový článek 1. března 1895: „Ještě neoschly cesty, jak náleží, a jen úzké pěšinky jsou v krajinách více frekventovaných přístupny, avšak přívrženci sportu cyklistického probírají se rychle z...