Auto s elektrickým pohonem, vůbec nic nového

[ title]
V posledních dnech se objevilo několik zpráv o tom, že řada států uvažuje o úplném přechodu na elektrický pohon u automobilů. Dá se předpokládat, že spalovací motory budou zavrženy i u sportovních a závodních aut.

Jak již bylo uvedeno v nadpisu, auto s elektrickým pohonem není vůbec nic nového. Za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835. Tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente ve tvaru připomínajícím doutník 29. dubna 1899 jako první na světě rychlost 100 km/h.

Na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. V roce 1913 jich bylo napočítáno 37 000, z nichž 25 000 bylo sportovních. Nejvíce elektromobilů jezdilo v Chicagu, kde jich bylo 2 830 (proti 500 r. 1911), v Novém Yorku jich jezdilo 2 000, v Clevelandu 1 800, ve Washingtonu 900, v Denveru 900, v St. Louis 600 a v Bostonu 543. Poskytovaly totiž komfort a snadné ovládání. Klasické automobily se musely startovat klikou, byly velmi hlučné a složité na údržbu. Vše změnil až vynález elektrického startéru a hlavně sériová výroba modelu „T“ Henryho Forda, který vytlačil elektromobily svou spolehlivostí, větším dojezdem a nízkou cenou.

Thomas Edison se svým elektrickým automobilem, 1913
Edison v Praze, 1911
Edison v roce 1911 před svým prvním automobilem na elektrický pohon

Velký vliv na rozvoji elektromobilů měl americký vynálezce a podnikatel Thomas Alva Edison, od jehož narození uplynulo letos 170 let. Na jeho jméno je vedeno 2332 patentů a jedním z nich, z roku 1902, je nový typ baterie pro elektromobily. Edison v roce 1911, při cestě po Evropě, navštívil také Prahu. Na naší fotografii je s ním reportér Egon Erwin Kisch.

Mezi první elektromobily vyvinuté na území českých zemí patří elektromobil Františka Křižíka z roku 1895 poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW napájeným olověným akumulátorem se 42 články. Ve svém třetím modelu s názvem Landaulet Fr. Křižík použil dva elektromotory o výkonu 2,2 kW, které byly umístěny v zadních kolech.
                                                                                                                       
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)



Nejnovější sport Pařížanů

Nejnovější sport Pařížanů

28.11.2017 10:00:00

Sport, který vidíte na naší fotografii, se objevil v Paříži jako velká novinka v roce 1925. Jaký byl jeho další osud, bohužel nevíme, ale možná, že posloužil jako inspirace pro vznik kolečkových ly...

Veslařský trénink

Veslařský trénink

25.11.2017 10:00:00

Metody trénování se v čase vyvíjely a vyvíjejí se stále dál. To, jak probíhal veslařský trénink před více jak devadesáti lety, nám ukazuje fotografie ze soukromé dámské školy v New Yorku z roku 192...

Nebezpečné pády při dostizích

Nebezpečné pády při dostizích

22.11.2017 10:00:00

Jízda na koni a koňské dostihy patří mezi nestarší sporty vůbec. Přes všechna bezpečností opatření dochází při dostizích jak rovinových, tak hlavně překážkových k pádům koně a jezdce. Bohužel někdy...

Začátky fotbalu v Plzni

Začátky fotbalu v Plzni

2.11.2017 12:25:31

Jak se začala psát historie plzeňského fotbalu, můžeme najít v dochovaných starých novinových zprávách. Podle nich se dne 11. listopadu 1894 v Plzni ustavil klub, který měl mimo jiné pěstovat kopan...

Jak hrát tenis

Jak hrát tenis

14.10.2017 10:00:00

Rady našeho nejlepšího tenisty meziválečného období Jana Koželuha, vám přinášíme v následujícím článku:„Jen málo tenistů si je vědomo, že dvouhra a čtyřhra jsou docela odlišnými hrami. Většina se d...

Sport a hry dětí

Sport a hry dětí

11.10.2017 10:00:00

Svět se mění, vývoj jde rychle dopředu a s tím se mění i to čím se baví dětí. Když budete dnes procházet jakýmkoli městem, obcí, nebo i Prahou, zpravidla nepotkáte skupinky dětí, které se věnují ně...