Přesně 121 minut se v Praze před asi stovkou posluchačů hovořilo o sportovním sponzoringu

University of New York in Prague (UNYP) uspořádala  ve středu 1. února 2023 v O2 Universum panelovou diskusi o praxi sportovního sponzoringu. Diskuse se zaměřila  především na osvědčené postupy z pohledu sponzora, sportovce, sportovního agenta a poukázala  na studie, které vyplynuly ze zkušeností řečníků.

Panel  uváděl  děkan UNYP’s School of Business  Dan Šťastný, kterého doplnili  čtyři odborníci v oblasti sportovního sponzoringu. Sestava řečníků a možnost setkání s lidmi, kteří se sportovním sponzoringem živí, řídí jej nebo se jen o něm zajímají,  byla velkým lákadlem i pro SportovniListy.cz.

Proto  ... 




Na akci vystoupili ...



Martina Sáblíková, česká rychlobruslařka, trojnásobná olympijská vítězka, světová rekordmanka a 21násobná mistryně světa. Martina je držitelkou sedmi olympijských medailí a jako první Češka získala v roce 2010 dvě zlaté olympijské medaile na jedněch zimních hrách.

Petr Hercík, současný výkonný ředitel a předseda představenstva společnosti SPORT INVEST Marketing, a.s., během své kariéry působil jako event manažer, manažer sportovců, výkonný manažer a výkonný ředitel, který má zkušenosti se všemi aspekty sportovního marketingu, sponzoringu, managementu a podnikání.

Hana Kovářová, výkonná ředitelka pro strategii a komunikaci značky skupiny Komerční banky a marketingová ředitelka Raiffeisenbank, se během své kariéry podílela na nespočtu sponzorských projektů zahrnujících sporty jako lední hokej, golf, běh, parkur, automobilový sport a esports.

Mark Anderson, marketingový ředitel University of New York in Prague, spolupracoval s Českým olympijským týmem jako partner GE Money Bank a nyní jako dodavatel vzdělávání pro český tým. Je oficiálním partnerem florbalové Sparty, partnerem pražského volejbalového klubu Lvi a spolupracuje na různých projektech s AC Sparta Praha na sponzoringu jejich arény na Podvinném mlýně, stejně jako s Českou florbalovou federací a dokonce i s hokejovým klubem Rytíři Kladno.

Hana Kovářová na úvod vysvětlila, co to vlastně marketing je. Věděli jste, že je to proces vývoje propagace a distribuce produktů a služba s cílem uspokojit potřeby a přání spotřebitele. Mluvila dále o značce, jakou má hodnotu, jaká je znalost značky, povědomí o ní, jakou má image a jaká je asociace značky. Výkonná ředitelka pro strategii a komunikaci dvou bank, jestli se to tak dá napsat, představila sedm zásad, které končí měřením a vyhodnocováním výsledků. Ostatně tyto zásady jsou k vidění na obrázcích, které jsou součástí tohoto článku.

Mark Anderson promluvil o tom, jak marketing nefunguje. Nestává se, že by někdo přišel s poznámkou: "Tady máte peníze a dejte to mé logo na všechno možné, kam to půjde." Nezapomínejme ani na sportovní fanoušky, kteří nám tu reklamu ve sportu vlastně tolerují. 

Petr Herclík popsal, jak některé sportovní kluby nebo některé sporty mají marketing až na druhé koleji, neboť ten, který byl na ten marketing vybraný, je vedle toho také ještě mluvčím, píše tiskové zprávy, edituje webové stránky, stará se o sociální sítě a málem zametá hřiště. Na to, aby se staral o partnery, už vůbec nemá čas a někdy ani neví, jak to má dělat. Kdo to první pozná, že takto podivně  funguje marketing ve sportovním klubu nebo u určitého sportu,  je ten partner, který dává peníze. Často si pak tento partner vybere někoho jiného a někdy míří i mimo sport, protože jeho hodnocení spolupráce nedopadne dobře. Výkonný ředitel společnosti SPORT INVEST Marketing na příkladu uvedl, jak někdy  jednoduše začíná fungovat marketing, když vznikne nový tým mladých sportovců. Z počátku se na něj chodí dívat jen  rodiče, pak spolužáci a další známí a nakonec přijdou  média. Takhle se může prosadit i regionální tým ve sportu, ve kterém dominuje. Nakonec ani tým, který v současné době nemá dobré výsledky, může mít dobře vymyšlený marketing a při utkáních  zaplněná sedadla v hledišti. 

Martina Sáblíková si pochvalovala spolupráci s agenturou, která ji zviditelňuje a stará se tak i  o její partnery. Péče Herclíkem reprezentované agentury  o Martinu Sáblíkovou je dlouholetá a tak se u partnera, s kterým Martina spolupracuje od samého začátku své úspěšné sportovní reprezentační kariéry,  stalo, že se tam už několikrát vyměnilo vedení, ale i  lidé z marketingu, avšak  partnerství  pokračuje dál.   Na rychlé bruslařce pak je, aby dodržovala všechna pravidla, ke kterým se zavázala, i když  to někdy může být pro slavnou rychlobruslařku obtížné třeba v mimořádných situacích nebo při oznámení odstoupení ze závodu pro konkrétní nemoc. Další informace o Martině Sáblíkové se dozvíte v připravovaném článku.






Celý průběh konference si můžete poslechnout a prohlédnout   zde ...



Líbil se vám článek? Máte k němu nějakou připomínku nebo zajímá vás diskuse k němu? Více na facebookovém profilu webu SportovníListy.cz
... zde!!!




(Petr Skála pro SportovniListy.cz, foto: Petr Skála)