Vlaky Klára a Kristýna jezdí i s koly a s kočárky z Prahy Čakovic až do centra metropole

[ title]
Pro Pražany, kteří cestují z Čakovic do centra metropole, byla slavnostně uvedena do provozu vlaková linka S36 s novými soupravami. Navíc novinka je přívětivá pro cyklisty cestující  společně se svým kolem nebo i pro  rodiče malých dětí cestující s kočárkem, protože  se do vlakové soupravy bezbariérově dostanou do centra a zpět.  Vlaková linka S34 se totiž dočkala nových nízkopodlažních motorových jednotek od ŽOS Zvolen, které čtvrtý březnový pátek byly slavnostně pokřtěny jmény Klárka a Kristýnka.


SportovníListy.cz byly na místě děje...


Všichny ty, co při křtu něco řekli, vidíte sedící za stolem
Soupravu Kristýnu pokřtila Kristýnka Augustová
Soupravu Klárka pokřtila Klára Augustová



Dopravce KŽC Doprava dvě zbrusu nové motorové jednotky řady 813 od slovenského výrobce ŽOS Zvolen již nasadil zkušebně od 20. února 2019 na vlakovou linku S34 z Masarykova nádraží do pražských Čakovic. Tyto částečně nízkopodlažní motorové jednotky s kapacitou 65 míst k sezení a až 102 míst ke stání nahradily původní motorové vozy řady 810 s přívěsnými vozy 010.




Jak říkám ...



"Od roku 2013 si městská vlaková linka S34 získává stále větší oblibu cestujících, zejména pro svoji rychlost, která směle konkuruje nejen kombinaci autobusu s metrem, ale i individuální automobilové dopravě. Z konečné stanice v Čakovicích dojedete až do centra Prahy za pouhých 25 minut. Čakovice, Kbely i Satalice se poprvé v historii dočkají nízkopodlažních vlaků,“ upozornil na výhodu nových souprav  náměstek primátorka hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.




"Linka S34 je v provozu každý pracovní den v hodinovém intervalu v koordinaci s ostatními vlakovými linkami Českých drah. Každý den přepraví linka S34 až 700 cestujících a tento počet stále roste. Věřím, že s novými vozidly bude cestujících na této lince přibývat ještě rychleji,“ doplnil  ředitel ROPID Petr Tomčík.

"Tyto nové motorové jednotky 813, které jsme nasadili do provozu, jsou aktuálně nejmodernějšími vozidly v Praze a ve Středočeském kraji. My jako dopravce, který je znám především systematickou péčí o provoz historických železničních vozidel, přicházíme nyní s konceptem zcela odlišným: do systému PID nasazujeme to nejnovější, co se vyrábí. Těší nás to, neboť linka S34 není linkou nostalgickou, turistickou a rekreační, ale linkou, která v pracovní dny zabezpečuje rychlé, kvalitní a efektivní spojení okrajových částí Prahy s jeho centrem," poznamenal ředitel společnosti KŽC Doprava Bohumil Augusta.

"Věříme, že motorové jednotky 813 + 913.2 z našeho výrobního podniku zkvalitní provoz a komfort cestujících na vlakových linkách hlavního města Prahy a opakovaně s nimi budou cestovat do práce i za volnočasovými aktivitami," řekl při křtu krstní  ředitel ŽOS Zvolen Peter Rešetár.

Nové vlaky jsou vybaveny čalouněnými látkovými sedadly, klimatizací, a Wi-fi připojením na internet. Při výrobě vozidel se nezapomnělo ani na hendikepované. Jednotlivé prvky interiéru jsou označeny také v Braillově písmu a motorové jednotky sú vybavené bezbariérovým WC s uzavřeným odpadovým systémem. Jeden z nástupních prostorů je nízkopodlažní s výklopnou rampou a možností bezbariérového nástupu.

Není bez zajímavosti, že autorem designového řešení kabiny a stanoviště strojvedoucího je profesor Štefan Klein, který vede oddělení Transport designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a  je autorem projektu Aeromobil – prvé létací auto. navrhl tvar čela vozidla i uspořádání stanoviště. Profesor Klein Kromě jiného spolupracoval také na návrhu designu motorové lokomotivy 755.001, která získala slovenskou národní cenu za design.


Nové motorové jednotky počínaje 25. březnem  2019 budou obě nové jednotky pravidelně nasazovány na všechny spoje vlakové linky S34, které budou nově bezbariérově přístupné.

Linka S34 má celkem 5 stanic (Masarykovo nádraží, Vysočany, Satalice, Kbely a Čakovice) a celou trasu ujede cca za 25 minut. Souběžně s ní jezdí v tomto úseku také vlakové linky S3, R21 a R43 Českých drah, které však bezbariéové nejsou.

Výhledově se uvažuje, že by vlakové soupravy zajížděly dál než na čakovické nádraží a po nevyužité vlečce by končila trasa linky na zastávce  pár kroků od nedalekého čakovického sídliště. Soupravy mají řízení na obou stranách a proto by nebyl problém ukončit jízdu na kolejí, po které by souprava vracela zpět do centra Prahy.

(ps, SportovníListy.cz, foto: Petr Skála)