Plochodrážní motorka „Gumák“ po pětapadesáti letech znovu projela po pardubickém závodišti

Letos je tomu pětapadesát let, co se na dostihovém závodišti uskutečnil poslední závod plochodrážní Zlaté přilby na trávě. V rámci výročí, ale také jako pozvánka na letošní jubilejní 70. Zlatou přilbu, se na dostihovou dráhu vrátil původní motocykl ESO 500, tzv. Gumák. Exhibiční jízdou ji návštěvníkům kvalifikačního mítinku představil plochodrážní jezdec Tomáš Jůza.

Motocykl, na kterém finále jubilejní 15. Zlaté přilby – poslední na trávě jel Bohuslav Rak, dlouhá léta ležel zapomenutý na jedné zahradě v Pardubicích. Ani jezdec nedoufal, že se jej podaří renovovat. Podařilo se a tak se motocykl ESO 500 zvaný „Gumák“ po pětapadesáti letech mohl vrátit na dostihovou dráhu.

Jak říkám...



"Bohuslav Rak s ním jel finále v roce 1963, kdy zvítězil Antonín Kasper, ale také v předchozích dvou letech. Je zrenovovaná, ale startovní číslo 30 je původní. Je to číslo, se kterým pan Rak jel právě v roce 1963. Motocykly z této doby by se daly spočítat na prstech jedné ruky. My máme jeden z nich, další je v depozitáři Východočeského muzea v Pardubicích,“ vyprávěl Tomáš Jůza, který c motocykl v rámci zářijového kvalifikačního mítinku předvedl přímo na dostihové dráze. 

Motocykl ESO 500 je přezdíván Gumák podle gumového pružení na předních i zadních kolech. Originální je také řazením, které se na ploché dráze do té doby nepoužívalo. „Na trávě motocykly dosahovaly obrovských rychlostí, na rovině až 170 kilometrů za hodinu. Nemají brzdy, brzdí se motorem,“ doplnil ještě Tomáš Jůza. Exhibiční jízdu viděli návštěvníci mítinku hned dvakrát.

V letošním roce se slavnostní zahájení jubilejní 70. Zlaté přilby uskuteční 29. září 2018 právě na závodišti, kde závod začal psát svoji historii. S Dostihovým spolkem a.s. se na tom domluvili pořadatelé plochodrážního závodu AMK Zlatá přilba Pardubice.


 
(an, Dostihový spolek Pardubice, SportovníListy.cz, foto: Dostihový spolek Pardubice)