Mistrovství světa mládeže v jachtingu pořádají Američané z Texasu v Corpus Christi

Juniorský reprezentační tým Lucie Keblová (Laser Radial), Ben Přikryl (Laser Radial), Jaroslav Čermák a Petr Košťál (29er) a Zuzana a Eliška Vychovy (420) se pod trenérským vedením Davida Křížka a Johany Rozlivkové účastní mistrovství světa mládeže v Corpus Christi v americkém Texasu, které začíná v pondělí 16. července 2018.

Jak říkám...

"Do dějiště závodu jsem přiletěl včera pozdě večer. Cesta byla hodně dlouhá a úmorná. V Praze na letišti jsem zjistil, že mám sice vízum ESTA do USA, ale že i na přestup potřebuji ještě ETA do Kanady. Zaklekl jsem tedy uprostřed letištní haly a na iPadu jsem to ještě narychlo vyřizoval. Potvrzovací e-mail mi přišel až v okamžik odbavování u přepážky, tedy úplně na poslední chvíli. To považuji za super úspěch, protože na ESTA se čeká i několik dnů. Odletěl jsem tedy do Toronta, pak do Houstonu a následně krátkým letem do Corpus Christi. V hotelu už čekala Johana Rozlivková jako vedoucí našeho týmu, která zde již byla se závodníky několik dnů a skvěle se o vše postarala a velkou kupu věcí tu domluvila a zařídila. Absolvovali také spoustu výletů, koupání, prohlídku letadlové lodě, surfování atp. Prostě ideální přechod do nového časového pásma.

Ráno jsme po snídani vyrazili do přístavu na přebírání lodí a přípravu. Lucka s Benem měli přebrané Lasery hned a ani strojení netrvalo příliš dlouho. Jára s Péťou si převzali 29er a chvilku ladili trim. Také Zuzka s Eliškou přebrali loď a začalo se ladit. Měly připravené nějaké nastavení, ale nakonec to trochu měníme podle používané plachty North Sails M-11. Hodně tu fouká a jsou vlny, tak zmenšíme napětí do vln a zvětšíme trochu záklon i průhyb.

Odpoledne se šlo na vodu. Vzduch 35 °C, voda asi 30 °C, vítr kolem 15 uzlů a k tomu adekvátní vlny. Naštěstí ne moc krátké. Cílem tréninku byl test lodí a vybavení a technika jízdy a manévrů na nových lodích. Ben přijel spokojen. Loď ok a měl dobrou rychlost po vlnách na zaďák. Lucka se vrátila po jednom kole, když si po obratu zvrtla kotník. Je to pohmožděné, hned ledovala a snaží se co nejvíce odlehčovat. Snad to bude už zítra ok. Jára s Péťou mají díky většímu výkonu dobrou rychlost, ale trochu ztrácejí na pravobok, tak se na to budeme muset podívat. Je pravda, že vlny šly více z jedné strany, ale koukneme také na symetrii stěžně. Zuzka s Eliškou si také trénink užily. Musíme ale zapracovat na trimu, výšce kosatky a na chlopni ploutve. Čeká nás tedy spousta práce a odpoledne tréninkové rozjížďky a večer slavnostní zahájení. Na to se nejvíce těší Jára, který už nacvičuje kovbojský taneček a chystá se trumfnout loňský tým, který vystoupil před 400 lidí s písní „Jede, jede mašinka.“ Ostatně dal jsem video na instagram a určitě nebylo poslední," napsal trenér David Křížek dva dny před startem  MS.

PS: Jednou z organizátorek je Elizabeth Kratzig (přezdíval jsem jí Eliška Krejčíková), která jezdila s Lenkou Šmídovou na 470 v době největší slávy. Bylo skvělé se s ní opět potkat a zavzpomínat.“

"Dnes byl v Corpus Christi v Texasu druhý a poslední tréninkový den před zahájením mistrovství světa mládeže. Do regaty je přihlášeno 382 mladých jachtařů v 9 lodních třídách na 265 lodích z 66 národů světa. Český jachting bude reprezentovat 6 závodníků ve 4 kategoriích.

Ráno jsme dnes zahájili rozplavbou v moři, které se přes noc nepochopitelně ochladilo na 28 °C. Na vodu jako první vyplouval Ben na Laseru Radial. Lucka nakonec zůstala na břehu a po dohodě se rozhodla ještě pošetřit poraněný kotník. Ben si trénink užil. Měl dobrou rychlost na stoupačku a dařilo se mu i dobře sjíždět vlny. Hodně se pro něj bude rozhodovat na startech, ale ty reálné přijdou až zítra. Do stále sílícího větru pak vyjeli i Jára s Péťou na 29eru. Dobře budovali pozici na startu, ale ten byl nakonec zrušen. Nicméně pole lodí stejně vyrazilo na trať a nedbalo pokynů rozhodčích. Kluci chvíli váhali a pak také vyjeli na okruh. Otestovali si jedno kolo a celá flotila byla poslána zpět na břeh. Vítr stále sílil a na vodu vypluly Eliška se Zuzkou na 420. Podmínky už byly hodně tvrdé a na jejich okruhu byl vítr ještě silnější. Neměly problém s rychlostí, ale v plachtách bylo stále příliš výkonu. Také si otestovaly závodní trať a následně zamířily na břeh. Cestou se ale převrátily a zapíchly stěžeň do dna. Plachta byla v horní části od mazlavého bahna a stavění následně odnesl spinakr, který odletěl a napíchl se jim na vrchol stěžně. Díra byla od lemu k lemu. Přistání v příboji bylo už také pro všechny závodnice hodně divoké. Všichni jsme naskákali do moře a chytali přijíždějící lodě. Zuzka vytáhla kormidlo a při dlouhém surfu z vlny jí následně odstředivá síla vystřelila z lodě. Naštěstí Eliška v klidu odhalzovala a po obratu k nám opět najela. Pak už to byla pohoda. Podmínky jsou tu opravdu tvrdé a závod bude hodně náročný. Zejména během odpoledních rozjížděk.

V 17 hodin už jsme seděli v autobusu a mířili na slavnostní zahájení šampionátu. Tam se to hodně vleklo, ale nakonec vyrazil průvod závodníků s vlajkoslávou na promenádu, která končila až v sídle Americké banky na pódiu. Zde pak proběhl tradiční ceremoniál slévání vod z celého světa. Pak proslovy a další proslovy a další a pak drobná vzpoura a úprk na raut. Už to nikdo ze závodníků nemohl vydržet. Pak přišla na pódium místní country kapela a po chvíli nastal čas k ústupu. Večer jsme měli motivační brífink a předzávodní přípravu," napsal David Křížek den před startem šampionátu v neděli 15. července  2018.

(es, SportovníListy.cz, foto: sailing.cz)