V Leteckém muzeu Metoděje Vlacha byla pokřtěna další funkční replika letadla

V Leteckém muzeu Metoděje Vlacha, pobočce Muzea Mladoboleslavska, byla v pátek 27. května 2016 slavnostně pokřtěna zkonstruovaná funkční replika francouzského letounu Morane Saulnier BB z roku 1915. Akce se těšila velkému zájmu médií i partnerů muzea, města Mladá Boleslav, Škody Auto, delegace z francouzského velvyslanectví i prezidenta Historical Flying Clubu. Slavnostního aktu se za Středočeský kraj zúčastnili i náměstek hejtmana Karel Horčička a radní pro oblast kultury a památkové péče Zdeněk Štefek.

Hosty přivítal klavír a dobové kulturní vystoupení, nechyběly ani tradiční francouzské uniformy. Po úvodních projevech byl prezentován krátký film o stavbě letounu a poté proběhl na ploše letiště slavnostní křest. Zkušebního letu s již 11. postavenou replikou letadla, s Morane Soulnier BB se ujal syn vedoucího muzea Vladimíra Handlíka, jenž s ním bez problémů přistál k rozjásanému a tleskajícímu davu.

"Letecké muzeum nám dělá radost již rok. Těší se zájmu desetitisíců návštěvníků, získalo cenu Stavba roku 2014 a nyní i třetí místo v soutěži muzeí a galerií Gloria Musaealis. Probíhá zde spousta zajímavých kulturních, vzdělávacích a doprovodných akcí, křest nových letadel je jen jednou z nich. Chtěl bych celému kolektivu za jejich práci a nadšení poděkovat a slíbit, že se muzeum bude rozvíjet i dále,"  prohlásil radní Štefek. Avizoval tím i schválené rozšíření expozice muzea o období po druhé světové válce a brzké zpřístupnění seskokového simulátoru.

"Jsem velmi potěšen, že to, co jsme od muzea čekali, tj. jakým způsobem se bude rozvíjet a připravovat velmi zajímavé akce pro veřejnost, se nám plní. I tato akce ukazuje výjimečnost celého našeho projektu, protože obdobné muzeum s takovou náplní a vlastními projekty v České republice není," řekl při té příležitosti náměstek hejtmana Karel Horčička.

Stroj, který byl postaven přesně po 100 letech od prvního vzletu originálu, je jednomotorovým dvouplošníkem určeným pro pozorovací lety. Vznikl ve Francii během 1. světové války v roce 1915. Vycházel z jednoplošné stíhačky Type N, bylo přidáno druhé křídlo a prostor pro pozorovatele. Létal ve francouzském a britském letectvu. Celkem bylo postaveno 94 kusů. Letoun poháněl rotační devítiválec Le Rhône o výkonu 60-82 kW (80 - 110 k). Při rozpětí křídel 8,65 m a vzletové hmotnosti 750 kg létal maximální rychlostí 147 km/h. Exponát postavil pro Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha Petr Tax, replika o rozpětí křídel 9 m a váze 305 kg je poháněna australským motorem Rotec. 



(ps, SportovniListy.cz, foto: Středočeský kraj)