Děti v ČR a sport: Zdatnější jsou školáci ve velkých městech

Domnívali jste se, že děti na venkově či v menších městech jsou zdatnější a pohybují se lépe než jejich vrstevníci ve velkoměstech, protože tráví víc času venku? Pak jste se mýlili. Unikátní analýza výsledků více než 50 tisíc dětí, které v prvním pololetí tohoto školního roku splnily všech osm disciplín sportovního projektu Sazka Olympijský víceboj, ukazuje pravý opak. Děti z velkých sídel předčí v pohybové zdatnosti školáky z menších obcí a měst.

„Díky společnému projektu Sazky a ČOV vznikla unikátní analýza dat, která v Česku neproběhla více než čtvrt století – od doby spartakiád. V rámci Sazka Olympijského víceboje se nám daří zapojit do sportování desítky tisíc dětí a výsledky jasně prokazují, že v této snaze musíme vytrvat. Pomůžeme dětem najít sporty, které je budou bavit, i místa, kde se jim mohou věnovat,“ uvedl Robert Chvátal, generální ředitel Sazky.

Analýza navazuje na srovnání výsledků dětí z loňského jara s výsledky dětí v letech 1997–2007. „Ty pro nás byly alarmující. Tentokrát jsme zašli ještě hlouběji, chtěli jsme vědět, kde dochází k problému. Věříme, že díky výjimečné spolupráci se Sazkou, za kterou moc děkujeme, nepřicházíme s tak významnými informacemi naposled. Výsledky této analýzy mohou být překvapující, ale jasně dokazují, že sport v Česku potřebuje výrazně vyšší podporu na všech úrovních a že je nutná jasná koncepce jeho financování,“ řekl Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru.
Nejzdatnější jsou děti v Libereckém kraji

Během prvního pololetí tohoto školního roku splnilo všech osm disciplín Sazka Olympijského víceboje, které testují základní pohybové schopností dětí, 50 404 dětí ve věku 5 až 16 let. Jejich výsledky ve spolupráci se společností SportAnalytik zkoumal docent Tomáš Perič, odborník na sport dětí z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

„Ukázalo se, že neplatí léty zažitá pravda, podle které se děti na venkově a v malých městech více pohybují. Naopak, jejich průměrné výsledky jsou v porovnání s dětmi z velkých měst v testovaných disciplínách horší. Tuto tezi podporuje také analýza BMI, podle které je nejvyšší poměr hmotnosti vůči tělesné výšce u dětí v krajích, které ze srovnání pohybové zdatnosti vycházejí nejhůře,“ uvedl docent Tomáš Perič.

Doktor Miroslav Petr, proděkan FTVS UK, pracovník katedry fyziologie a biochemie, doplnil: „Naopak u výšky, jež je geneticky daná a kterou neovlivňuje prostředí nebo možnosti pro sportování, jsou rozdíly jen minimální. To také potvrzuje spolehlivost naměřených dat.“

Nejzdatnější jsou podle analýzy děti v Libereckém kraji, na druhém konci žebříčku je kraj Plzeňský, který ovšem sport intenzivně podporuje stále více. Už v červnu 2015  se zde například koná Olympiáda dětí a mládeže.

Zajímavé zjištění přinesla analýza také v porovnání věkových kategorií v rámci krajů. Zatímco děti ve věku 6 až 9 let jsou ve většině krajů na zhruba stejné „startovní čáře“, s rostoucím věkem rozdíly narůstají na téměř dvojnásobek bodů mezi nejlepším a nejhorším krajem.

Kde sportovat? To dětem ukáže Sport v okolí

„Rozdíly ve zdatnosti mezi školáky z velkých a menších obcí mohou být způsobené tím, že děti z menších obcí musejí za sportovními aktivitami často dojíždět. Naopak ve velkých městech dětem často organizují čas rodiče. Roli mohou hrát i sociální poměry,“ uvedl Robert Chvátal. Předseda ČOV Jiří Kejval dodal: „Proto chceme dětem v celé republice ukázat, kde mají nejbližší sportovní příležitosti, a tak jsme přichystali projekt Sport v okolí.“

Sport v okolí je internetový portál, na který mohou kluby, oddíly či jednoty ze všech sportovních organizací v Česku umístit své kontaktní údaje a informace o náborech.

Za významné podpory České unie sportu tak vznikne jedinečná mapa sportovišť a oddílů pro širokou veřejnost, která zároveň propojí kluby se školáky. Všichni žáci ze základních škol zapojených do Sazka Olympijského víceboje, kteří splní všech osm disciplín ve druhém pololetí, získají v červnu 2015 sportovní vysvědčení s určením svého pohybového typu, s doporučením vhodných sportů pro daný typ a s propojením na kluby ve svém okolí.

Dívky versus chlapci – funguje přirozené rozdělení

Analýza docenta Periče také porovnávala výsledky chlapců a děvčat. Dívky dominují ve flexibilitě a rovnováze a chlapci v ostatních pohybových schopnostech, což je přirozené rozdělení. Pouze u sedů–lehů jsou zprvu lepší dívky a na druhém stupni již chlapci. U některých disciplín – například u testů výbušnosti nebo vytrvalosti – se rozdíly zvyšují s věkem. V tom mohou hrát roli i tělesné přeměny u dívek v období puberty.

JAK VZNIKALA ANALÝZA

 Vzorek dat: 50 404 dětí ve věku 5–16 let (anonymizovaná data). Rozsah souboru je unikátní, obdobné množství dětí bylo měřeno v minulosti v rámci Spartakiád, po roce 1989 probíhalapouze drobná měření (řádově stovky osob).

Jak probíhalo měření: Na školách v rámci programu Sazka Olympijský víceboj v období září až prosinec 2014. Školáci plní osm disciplín, jež testují základní pohybové schopnosti – hluboký předklon (testuje flexibilitu), T-běh (hbitost), zkrácené sedy-lehy (silová vytrvalost), postoj čápa (rovnováha), sprint na 60 m (rychlost), běh na 500/1000 m (vytrvalost), skok/trojskok do dálky z místa (výbušnost), hod basketbalovým míčem (síla).

Jak jsme porovnávali disciplíny:  Použita byla metodika T-bodů, která umožňuje porovnávat disciplíny s různými jednotkami. Metoda vychází z aritmetického průměru a ze směrodatné odchylky a výsledné skóre je součtem T-bodů v jednotlivých disciplínách.

Doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D
V roce 1989 ukončil studium na UK FTVS, v témže roce nastoupil na UK FTVS jako odborný asistent na katedru pedagogiky, psychologie a didaktiky a získal titul PaedDr. V roce 1999 ukončil postgraduální doktorandské studium (Ph.D.). V roce 2007 byl jmenován docentem kinantropologie. Ve své práci se zaměřuje na problematiku sportovní přípravy dětí a mládeže, výběr sportovně talentované mládeže a fyziologie tělesných cvičení dětí a mládeže. Ve své mimofakultní činnosti pracuje jako trenér mládeže v ledním hokeji a jako konzultant pro trénink v různých sportovních odvětvích. Od roku 1994 je členem trenérsko-metodické komise Českého svazu ledního hokeje, od roku 2006 pracuje jako International Instructor for Learn to Play program IIHF. Je autorem a spoluautorem řady vědeckých a odborných článků s výše uvedenou problematikou, dále autorem a spoluautorem řady učebnic o sportovní přípravě dětí a výběru sportovních talentů a tréninku ledního hokeje.


(ps, Sportovnilisty.cz, Foto: Petr Skála)